Imperial Struggle PL

18484

New product

Imperial Struggle: II Wojna Stuletnia, 1697-1789 

More details

215,95 zł

- +

Dostępność: Przedsprzedaż - wysyłka po premierze ok. IV kwartał 2020/ I kwartał 2021
czas gryok. 120-240 minut
wiek graczyod 12 lat
liczba graczydla 2 graczy
Instrukcja: polska
Wydanie: polskie
 
Opis

Imperial Struggle: II Wojna Stuletnia, 1697-1789

"To, co zyskałem będąc we Francji, to nauka, jak być bardziej zadowolonym z własnego kraju."- Samuel Johnson

"Anglia ma czterdzieści dwa religie i tylko dwa sosy."- Voltaire

W 1697 roku, po dekadzie prowadzonych wojen Król Słońce, Ludwik XIV, nadal nie zaspokoił swoich ambicji kontynentalnych. Tymczasem Wilhelm III Orański zasiadł na angielskim tronie spokojniejszy niż kiedykolwiek wcześniej, gdy był tylko władcą Niderlandów.

Wobec nierozwiązanego i zbliżającego się kryzysu sukcesji hiszpańskiej, nie pozostawiało złudzeń, że nowe stulecie będzie spokojne. Ale ani Francja, ani Anglia nie mogły przewidzieć chaosu nadchodzących lat: II wojny stuletniej, podczas której ci dwaj nieustępliwi przeciwnicy będą rywalizować zaciekle i dumnie wzdłuż każdej osi ludzkich osiągnięć. Od Indii przez Kanadę po Morze Karaibskie na polach bitew zderzą się ich armie i floty; w paryskich salonach i londyńskich kawiarniach narodzi się współczesna polityka i ekonomia całego świata; i wreszcie rewolucja wstrząśnie fundamentami społeczeństwa - rewolucja, która może zakończyć się nie rozlewem krwi i terrorem, ale triumfem demokracji i wolności zmieniając świat w sposób nie do wyobrażenia.

Imperial Struggle to gra dla dwóch graczy przedstawiająca rywalizację pomiędzy Francją i Wielką Brytanią na przestrzeni XVIII wieku. Rozpoczyna się ona w 1697 roku, gdy oba królestwa czekają z zapałem aż król Hiszpanii wyznaczy swojego dziedzica, a kończy się w roku 1789, kiedy nowy porządek doprowadził do zburzenia Bastylii. Fabuła gry nie obraca się wyłącznie wokół wojny: zarówno Francja, jak i Wielka Brytania muszą budować podwaliny kolonialnego bogactwa, radzić sobie z innymi narodami Europy i konkurować o chwałę w całym zakresie ludzkich przedsięwzięć.

Imperial Struggle obejmuje prawie 100 lat historii i cztery znaczące wojny. Mimo to pozostaje grą szybką i o niewielkiej złożoności. Ma ona na celu uczczenie swojego duchowego poprzednika, Twilight Struggle, poprzez dalsze dążenie w kierunku prostych zasad i grywalnych mechanik, przy zachowaniu globalnego zasięgu i historycznego zamierzenia, a to wszystko w obrębie jednego wieczoru. W czasach pokoju gracze dbają o swoje interesy ekonomiczne i sojusze, a także wykorzystują wydarzenia historyczne reprezentowane przez karty Wydarzeń. Muszą mądrze planować swoje inwestycje również z myślą o tym, by odebrać konkretne możliwości swojemu przeciwnikowi. W czasie wojny każdy teatr działań wojennych może przynieść wielkie korzyści w postaci podbojów i prestiżu, niemniej, zdobycze terytorialne mogą zniknąć przy stole traktatowym. Czy pod koniec wieku Brytyjczycy będą rządzić imperium, w którym słońce nigdy nie zachodzi? Czy Francja otworzy drogę dla świata, jako supermocarstwo marzeń Króla Słońce, czy jako Republika Lafayette'a?

 

Rozgrywka

Imperial Struggle to gra o okresie, który historycy nazywają "II wojną stuletnią.” Stara się uchwycić całą skalę globalnej rywalizacji pomiędzy Wielką Brytanią i Francją na przestrzeni XVIII wieku. Już od początku gry stawka nie mogła być wyższa: w wojnie o sukcesję hiszpańską Francja walczy o to, by stać się pierwszym światowym supermocarstwem, jednocząc swą niezrównaną armię z kolonialnym bogactwem Hiszpanii, podczas gdy Brytyjczycy walczą o utrzymanie kontroli nad rozległymi terytoriami Ameryki Północnej.

W Imperial Struggle występują dwa rodzaje tur: tury pokoju i tury wojny. W czasie każdej tury pokoju powstaje pula płytek Inwestycji: każda płytka reprezentuje dyplomatyczną, militarną lub ekonomiczną szansę, którą rząd danego gracza może wykorzystać. Każda z płytek pokazuje punkty akcji, które gracze będą mogli wydać po jej dobraniu – muszę jednak zachować ostrożność - jeśli na widoku jest tylko jedna płytka Dyplomacji, może warto zabrać ją przeciwnikowi zamiast dobierać płytkę Ekonomii lub Militarną o wyższej wartości punktów akcji. Dzięki działaniom gospodarczym gracz rozwinie swoją kontrolę nad handlem podstawowymi towarami: futrami, cukrem, bawełną i przyprawami; dzięki działaniom dyplomatycznym będzie negocjować porozumienia z innymi europejskimi krajami i grupami tubylczymi, a dzięki punktom militarnym będzie decydować o stopniu przygotowań sił zbrojnych do nieuniknionych wojen, które umocnią jego kolonialne terytoria przed wszelkimi niepokojami. Z wszystkimi trzema, gracz będzie miał szansę przejąć od przeciwnika władzę w obszarach takich jak podatki, przemysł i edukacja. I, podobnie jak jego historyczny odpowiednik, będzie musiał uważnie obserwować ogromne zadłużenie generowane w trakcie spełniania swoich ambicji.

W grze występują również karty Wydarzeń, które mogą być użyte dla drobnych korzyści, niezależnie od sytuacji na planszy, ale mogą przynieść znacznie większe zyski, jeśli gracz zawczasu zaplanuje ich wykorzystanie. Karty Wydarzeń mogą być zagrywane tylko razem z odpowiadającą płytką Inwestycji. Czerpiąc z systemu COIN opracowanym przez Volko Ruhnke, większość wydarzeń ma dwie wersje: pro-francuską i pro-brytyjską. W ten sposób wydarzenia, które historycznie potoczyły się w taki, a nie inny sposób, mogą przełamać przewagę drugiej strony w dowolnej rozgrywce.

Podczas tur wojny porównuje się starannie zgromadzoną siłę militarną w każdym z teatrów działań wojennych z siłą przeciwnika. Ta siła pochodzi nie tylko z posiadanej armii, ale również z sojuszy, panowaniu na terenach morskich i szpiegostwa. Tylko podczas wojen można przejąć terytorium przeciwnika, więc stanowią one wyjątkową okazję do wzmocnienia danego narodu. Każda z większych wojen tego okresu jest przedstawiana indywidualnie. Stawki na każdym froncie i w każdej i wojnie różnią się tak jak w historii, a legendarne postacie historyczne, takie jak książę Marlborough czy Markiz de Lafayette, mogą pozostawić swój ślad w grze tak jak zapisali się na kartach historii.

Imperial Struggle to gra o niskiej złożoności, która może zostać ukończona przez doświadczonych graczy w krótki wieczór. W tej grze karty nie decydują o całym zakresie działań gracza w każdej turze; gracze muszą raczej łączyć dostępne dla każdego z nich Inwestycje z Wydarzeniami trzymanymi w tajemnicy przed przeciwnikiem. Dodatkowo, w Imperial Struggle nie ma rzutów kośćmi. Losowość w grze pochodzi z trzech źródeł: tworzenia puli Inwestycji w każdej turze pokoju, początkowej siły militarnej w każdym teatrze działań wojennych, a także dobieranie Wydarzeń przez każdego z graczy.

Czy, jako Francja, utworzysz Francuski Raj i zdominujesz handel wschodni? Czy, jako Brytania, utrzymasz kontrolę nad amerykańskimi koloniami? Czy rewolucja francuska spełni swoją obietnicę bycia ostatecznym urzeczywistnieniem Oświecenia, przyćmiewając znaczenie i wpływ rewolucji amerykańskiej? Czy Wielka Brytania zdominuje handel i przemysł pod banderą Royal Navy? Jak potoczy się historia Twojego imperium w Imperial Struggle?

PRZEDSPRZEDAŻ: Ten przedmiot jest w przedsprzedaży i nie mamy go w magazynie gotowego do wysyłki. Przewidywana data dostawy to ok. IV kwartał 2020/ I kwartał 2021 (termin może ulec zmianie). Zamówienia zawierające przedmioty w przedsprzedaży zostaną wysłane po skompletowaniu całego zamówienia. Jeśli zależy Ci na szybkiej wysyłce przedmiotów, które mamy w magazynie, zamów ten produkt w oddzielnym zamówieniu.
Ostrzeżenie! Produkt zawiera małe elementy. Nieodpowiednie dla dzieci w wieku poniżej 3 lat.
 
Informacje z BGG
Autor: Ananda Gupta, Jason Matthews
Miejsce w rankingu: 1358
Ocena użytkowników: 8.53175 /10.0
Gra wykorzystuje mechaniki: Area Majority / Influence, Campaign / Battle Card Driven, Card Drafting, Point to Point Movement, Secret Unit Deployment, Simulation
Link do strony gry w portalu boardgamegeek

Menu